Az SE5000 Smart 2 a Stoneridge második generációs intelligens menetíró készüléke, amelyet az EU I. mobilitási csomagban szereplő szabványoknak megfelelően terveztek.

A mobilitási csomag a közlekedési ágazatra vonatkozó európai jogszabályok és rendeletek gyűjteménye és új szabályokat tartalmaz a gépjárművezetők munkakörülményeinek javítására, a közúti biztonság növelésére és az európai piacokra való egyenlő hozzáférés biztosítására. A 2021/1228 rendelettel elfogadott Smart 2 mellékletet (EU 2016/799) követően az Európai Unióban műszakilag továbbfejlesztett menetíró készülékre van szükség az előírások hatékonyabb ellenőrzése és betartatása érdekében.

Ez vezetett a Stoneridge Electronics SE5000 Smart 2 menetíró készülékének bevezetéséhez.

FELHASZNÁLÓBARÁT KIVITEL
A Stoneridge a piacon a felhasználóbarát, könnyű kézi beviteli megoldásairól ismert. Annak érdekében, hogy az SE5000 Smart 2 is a megszokott zökkenőmentes vezetési élményt biztosítsa, a Stoneridge úgy oldotta meg a fejlesztést, hogy a menürendszer szerkezete nem változott. A pihenőidő-számítások frissültek a kompokra és a személyzetre vonatkozóan, bevezetésre került a 12 napos szabály a nemzetközi autóbuszok esetében, egy automatikus kezdő/záró ország bejelentkezést adtak hozzá olyan helyzetekre, amikor a kártyát éjszakára behelyezve hagyják és a szokásos DDS-számításokon kívüli helyzetekre egy járművezető-időzítő kijelzőt is beépítettek.

FLOTTABARÁT KIALAKÍTÁS
Az SE5000 Smart 2 menetírót úgy tervezték, hogy flottabarát legyen, ezért a céges kártya záró adatai a nyomtatáson és a kijelzőn is megjelennek. A telematikától függően az SE5000 Smart 2 igény szerinti nagy sebességű adatátvitelt biztosít a távoli kártya letöltéshez. A jogszabályi változások és az egyéni funkciók könnyebb nyomonkövetése érdekében az SE5000 Smart 2 mostantól szoftveresen frissíthető. Ezen kívül nincs szükség a tartalék akkumulátor cseréjére. Az SE5000 Smart 2 adatainak letöltéséhez a flottáknak frissíteniük kell a meglévőt, vagy új adatátviteli eszközt kell vásárolniuk. A Stoneridge az eszközök teljes választékát kínálja, például az OPTAC3 webes menetíró-elemző rendszert, amely az SE5000 Smart 2 adatszolgáltatás támogatásával frissült.

DSRC
Az SE5000 Smart 2 a közúti ellenőrökkel, a jármű megállítása nélkül történő távoli kommunikációhoz a DSRC (Dedicated Short Range Communication – dedikált rövid hatótávolságú kommunikáció) funkciót használja. Ez teszi lehetővé, hogy bizonyos lehetséges szabálysértéseket távolról továbbítsanak a hatóságoknak, így a szabálykövető járművezetők zavartalanul folytathatják útjukat, ezzel időt és erőforrásokat takarítva meg.

GEOFIX
Az SE5000 Smart 2 menetíró készülékkel automatikusan regisztrálható az országhatár átlépése anélkül, hogy bármilyen intézkedésre lenne szükség a vezető részéről. A menetíró készülék a pozíciók hitelesítésére – beleértve az AETR-országokat is – a Galileo OSNMA-n keresztül történő pozíció hitelesítést használja. A közúti ellenőrzések felgyorsítása érdekében a menetíró készülék a be- és kirakodás során manuálisan is rögzítheti a pozíciót. Az SE5000 Smart 2 egy gyorsbillentyűvel is rendelkezik a be- és kirakodás gyors beviteléhez, amely az OSNMA szoftverből érhető el.

A BLUETOOTH / ITS
A járművezetők külső eszközökön, például okostelefonon keresztül könnyen leolvashatják az adatokat és kezelhetik a menetírót, valamint Bluetooth-on keresztül letölthetik a menetíró készülék adatait.

TÁVOLI LETÖLTÉS A SMART 2 RENDSZERREL
A telematikai hardvereknek és szoftvereknek alkalmazkodniuk kell az új fájladatokhoz. A Stoneridge DigiDL szolgáltatása biztosítja, hogy a flottakezelők megfeleljenek ezeknek a követelményeknek.

ÚJ SMART 2 KÁRTYÁK
Az új Smart 2 kártyákat 2023 júliusában adják ki, a Smart 2 menetíró készülék bevezetésével egy időben. A meglévő kártyák azonban az új Smart 2 menetíró készülékkel is működni fognak, így nincs szükség azonnali változtatásra. Az új Smart 2 járművezetői kártyák továbbfejlesztett tárolási lehetőségeket kínálnak, így akár 56 napnyi adat is tárolható a korábbi 28 nap helyett. Csak az új Smart 2 járművezetői kártyák képesek tárolni a Smart 2 menetíró készülék által generált új adatokat, például új GNSS helymeghatározási információkat.

ÚJ PIKTOGRAMOK
Az SE5000 Smart 2 felhasználóbarát piktogramokkal rendelkezik a menetíró egyszerű használatához.

A MOBILITÁSI CSOMAG ÜTEMTERVE
A második generációs intelligens menetíró készülék bevezetésének célja a közúti közlekedésbiztonság növelése, a kötelező szociális normák betartásának hatékonyabb ellenőrzése és a szabályok összehangolása az EU tagállamaiban.
Az intelligens menetíró készülékek második generációja fokozatosan kerül bevezetésre:
  • 2023. augusztus 21-től minden újonnan nyilvántartásba vett járműben (nemzeti és nemzetközi)
  • 2024 vége előtt a nemzetközi fuvarozást végző járművek valamennyi analóg és 1B menetíró készülékét kötelező utólagosan lecserélni
  • 2025. augusztus 21. előtt kötelező az összes első generációs Smart 1 menetíró lecserélése a nemzetközi fuvarozásban használt járművek esetében
  • 2026. július 1-től minden 2,5 tonna feletti tehergépjárműben, kizárólag a nemzetközi fuvarozásban
TACHOGRÁF
AZ ÚJ SE5000 SMART 2

AZ ÚJ SE5000 SMART 2

Digitális Tachográf

Stoneridge SE5000 Connekt

Stoneridge SE5000 Connekt

Digitális Tachográf

SE5000 Exakt Duo² 7.6

SE5000 Exakt Duo² 7.6

Digitális Tachográf

STONERIDGE 2400

STONERIDGE 2400

Analóg Tachográf

Tachográf szimulátor

Tachográf szimulátor

Tachográf

EGK 100 Műszeregység

EGK 100 Műszeregység

Tachográf

8400/1318/1319 Műszeregységek

8400/1318/1319 Műszeregységek

Tachográf