Drasztikusan megnyúló várakozási időket hozhat jövőre az I. Mobilitási Csomag

Bő másfél éven belül csak olyan tehergépjárművek és autóbuszok vehetnek részt a nemzetközi forgalomban, amelyek új generációs digitális tachográffal felszereltek.

Az európai nemzetközi személy- és áruszállítás hamarosan végleg búcsút inthet az analóg tachográfoknak és az elavult, régi digitális menetíró készülékeknek: a 3,5 tonna súlyt meghaladó új járművek néhány hónapja csak Smart 2 okos tachográffal regisztrálhatók nemzetközi fuvarozásra, ezután pedig a már forgalomban lévő gépjárművekben is kötelező okos menetíró készülékre váltani. A közelgő 2024. december 31-i határidő miatt drasztikusan megnyúló várakozási időre lehet számítani a tachográf műhelyekben, a csere elmulasztása pedig súlyos bírságot vonhat maga után – azok a vállalkozók járnak jól, akik már most beütemezik a menetíró készülékek átépítését.

A kapacitások jelenleg még elegendők a cserék lebonyolítására, de ha tervezés nélkül – a határidőhöz egyre inkább közeledve – az igény exponenciálisan megnő, akkor valószínűsíthető, hogy egyesek csak jóval az engedélyezett határidő után tudják majd ezeket a cseréket végrehajtani

– nyilatkozta a Világgazdaságnak Pomozi Gyula, a székesfehérvári székhelyű Szelpo AutoControl Systems Kft. ügyvezető igazgatója.

Mit jelent az I. Mobilitási Csomag?

Az I. Mobilitási Csomagot 2020. július 9-én fogadta el az Európai Parlament egy 3 éves hosszas és intenzív vitákkal teli periódust követően. A nagy horderejű, évtizedes logisztikai rendelkezés csomagnak alapvetően 3 fő célja van: a járművezetők biztonságának és munkakörülményeinek javítása, a szabadpiaci verseny biztosítása és a fenntartható üzleti gyakorlat kialakítása. A benne foglalt szabályozások szakaszosan, több lépcsőben léptek és lépnek hatályba, az első változások már 2020. augusztusa óta érvényben vannak.

A reform külön passzusokban és rendeletekben szabályozza a járművezetők kiküldetési idejével és bérezésével kapcsolatos visszásságokat, a maximális munka- és pihenőidőt. A kabotázs műveletek is egységes szabályozást kapnak, mely szerint 7 napon belül legfeljebb 3 ilyen végezhető, továbbá a nemzetközi szállítmányozásban lévő járműveknek maximum 8 hetente vissza kell térniük a saját telephelyükre.

Ne csak digitális, okos is legyen!

Az analóg, vagy más néven “korongos” tachográfoktól már a Mobilitási Csomag megjelenése előtt is számos fuvarozó cég megvált. A digitális tachográfok 2006-ban váltak elérhetővé, azóta pedig ez a készüléktípus is számos korszerűsítésen esett át. Az új menetíró rendszer nem a Smart 1 tachográf frissített verziója, hanem egy szoftver és hardver tartalmában is innovatív komplex megoldás, amely megfelel a legújabb jogszabályi követelményeknek.

A megnövekedett tárolókapacitásnak és a cutting edge technológiának köszönhetően a Smart 2 rendszer sofőrkártyáin és tachográfjain az eddigi 28 nap helyett 56 nap fuvarozási adatai lesznek ellenőrizhetők.   A jogszabályi megfelelőségen túlmenően a készülék számos előnye közé tartozik, hogy kifejezetten felhasználóbarát és könnyen kezelhető: az eddigi megoldásokhoz képest lényeges különbség például a hitelesített geopozíciók megjelenítése, így a határátlépések automatikus rögzítése, a le és felrakodások, továbbá a 3 óránkénti időpecsétek és geopozíciók regisztrálása GNSS* technológián keresztül. Képesek más járművekkel történő adatkommunikációra és a jármű megállítása nélküli országúti infrastruktúrával történő ellenőrzésre.

 

Közel 40 év után a legjelentősebb fordulópont: ezért volt rá szükség

“Az IRU, azaz a ​​Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesületének felmérései szerint a teherszállító járművek baleseteinek 86%-át okozza emberi hibázás, ebből 6% pedig közvetlenül a sofőr kialvatlanságára vezethető vissza. A közúti biztonságot tehát mindenképpen javítani kell. Az Európai Unió által megszavazott I. Mobilitási Csomag – benne a Smart 2 okos tachográfok fokozatos bevezetésével – a legjelentősebb mérföldkő a menetírók 1980-as években történt bevezetése óta az Európai Unióban”

– nyilatkozta Pomozi Gyula, a Szelpo AutoControl Systems Kft. ügyvezető igazgatója.

“Ez a lépés egyszerre szolgálja az I. Mobilitási Csomag mindhárom célkitűzését: a pontosabb adatfelvétel lehetővé teszi az elalvásos balesetek hatékonyabb elkerülését, valamint a fenntarthatóbb fuvarozási gyakorlatok bevezetését. A csere ráadásul csökkenti a piaci egyenlőtlenségek káros hatásait, amelyet az elavult analóg, vagy nagyon régi digitális rendszerrel felszerelt járműparkkal működő vállalkozások alulárazása teremtett.” 

Kiket érint itthon a változás?

Magyarországon jelenleg ca. 95 000 db 3,5 tonnát meghaladó súlyú tehergépjárművet, valamint 17 000 db 3,5 tonnát meghaladó súlyú autóbuszt tartanak számon a regisztrációk alapján. E kategóriákon belül több ezer jármű vesz részt nemzetközi fuvarozásban is, tulajdonosaiknak pedig kevesebb, mint másfél év áll rendelkezésére, hogy az Európai Uniós előírásoknak megfelelően Smart 2 okos tachográfokkal szereljék fel őket. 

Sokba kerülhet, ha későn reagálunk

2023. augusztus 21. után a cserefolyamat a gyakorlatban is elkezdődött: az újonnan forgalomba helyezett járművek csak és kizárólag Smart 2 típusú készülékkel kerülhetnek forgalomba. Mivel a csomag ezen menetíró készülékek szabályozásáról szóló része a teljes Európai Unióban és a társult országokban (Egyesült Királyság, Svájc, Norvégia) is ugyanabban az időpontban lépett életbe, volt némi fennakadás a hatóságok és az üzemeltetők között. 

Az analóg, vagy “nem okos” digitális tachográfok átépítési határideje 2024. december 31., míg 2025. augusztus 21-től minden 3,5 tonnát meghaladó nemzetközi teherszállításra használt gépjárműben már kizárólag második generációs eszközök alkalmazhatók.

A másfél éves átmeneti időszak ellenére azonban nincs okunk hátradőlni: a becslések szerint 1,5-2 millió járművet kell átépíteni az Európai Unióban, ez idő alatt.

“A kapacitások jelenleg még elegendőek a cserék lebonyolítására, de amennyiben tervezés nélkül a határidőhöz közeledve az igény exponenciálisan megnő, akkor valószínűsíthető, hogy egyesek csak jóval az engedélyezett határidő után tudják majd ezeket a cseréket végrehajtani”

– mondta Pomozi Gyula. 

A hosszas várakozás és a szigorú pénzbírságok elkerülése érdekében tehát a szakértők azt javasolják: aki csak teheti, már most foglaljon időpontot a menetíró készülék cseréjére.