Bő másfél éven belül csak olyan tehergépjárművek és autóbuszok vehetnek részt a nemzetközi forgalomban, amelyek új generációs digitális tachográffal felszereltek.
Az európai nemzetközi személy- és áruszállítás hamarosan végleg búcsút inthet az analóg tachográfoknak és az elavult, régi digitális menetíró készülékeknek: a 3,5 tonna súlyt meghaladó új járművek néhány hónapja csak Smart 2 okos tachográffal regisztrálhatók nemzetközi fuvarozásra, ezután pedig a már forgalomban lévő gépjárművekben is kötelező okos menetíró készülékre váltani.
Az analóg, vagy „nem okos” – vagyis első generációs – digitális tachográfok átépítési határideje 2024. december 31., míg 2025. augusztus 21-től minden, 3,5 tonnát meghaladó nemzetközi teherszállításra használt gépjárműben már kizárólag második generációs eszközök alkalmazhatók.
A másfél éves átmeneti időszak ellenére azonban nincs ok hátradőlni: a becslések szerint 1,5-2 millió járművet kell átépíteni az Európai Unióban ez idő alatt.
A kapacitások jelenleg még elegendők a cserék lebonyolítására, de ha tervezés nélkül – a határidőhöz egyre inkább közeledve – az igény exponenciálisan megnő, akkor valószínűsíthető, hogy egyesek csak jóval az engedélyezett határidő után tudják majd ezeket a cseréket végrehajtani
– nyilatkozta a Világgazdaságnak Pomozi Gyula, a székesfehérvári székhelyű Szelpo AutoControl Systems Kft. ügyvezető igazgatója.